måndag 6 maj 2013

Slödagar! Med en uns träning

Sivan, Donatello och Jack solar i hagen

Har varit ledig från jobbet idag, så det har blivit en ganska slapp dag. Men en promenad med Jack har det blivit och sen under kvällen tömkörde jag Donatello. Vi tog ju en lektion i tömkörning för några dagar sedan och det var det krångligaste  jag har försökt mig på på länge! Så himla mycket att hålla reda på. Inte bara en lina och ett spö som vid longering. Nej nej.. Nu är det två tömmar, ett spö och en hel massa överbliven töm som man ska hålla upp så att den inte släpar i marken. För det är himla dumt att trampa i tömändan för att den är för lång. Då ska man helt plötsligt hålla koll på två tömmar, ett spö, en tömända och samtidigt försöka få ut foten fort som fan innan man tappar kontrollen på allt så att hästen drar iväg och man själv åker efter.

Det hände inget dramatiskt idag, det gick faktiskt ganska bra för att vara andra gången som jag försöker mig på det. Hade koll på tömmarna hyfsat(förutom när jag fick "trampade igenom", löste det ganska fort!) och kunde använda piskan utan att peta till honom av misstag. Med andra ord så var det stora framsteg om man jämför med förra gången! Lyckades till och med med lite skänkelvikningar! Finfint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar