torsdag 19 januari 2012

Det går framåt!

Idag hade jag på dressyrsadeln och ett "riktigt" bet, alltså inte hackamoret när vi red ut. Jag har nästan bara använt bettlöst nu under igångsättningen då han mest bara ha fått skritta och trava på raksträckor. Nu ska bettet börja användas mer och mer och jag kommer att börja kräva lite mer arbete av både mig och honom. Testade lite idag hur formen kändes och det gick helt okej! Han låste sig lite munnen och nacken vid övergångarna och vid halterna och igångsättningarna, men det gjorde han förut också så det var väl inget jag reagerad överdrivet på. Låsningrana är något som jag ska försöka träna bort och det är det jag kommer att lägga mest energi på i träningen, det och att bygga muskler så att han kan bära sig i galoppen ordentligt. I övrigt gick det fint, han sökte sig neråt och krånglade inte alls, så jag är nöjd med passet!

Imorgon blir det ingen ridning, jag ska på begravning så jag tror varken att jag hinner eller orkar med ett ridpass. Till helgen kör vi igen, på lördag blir det nog en längre skrittur på kanske två timmar med hackamore och på söndag blir det enklare dressyrträning på uteritten.


Jag längtar tills att vi kan börja hoppa igen, det är nog det jag har saknat mest nu när vi inte kunnat träna

1 kommentar: