lördag 21 januari 2012

Sadelmakare?

Sadelmakare är ett yrke som jag hade kunnat tänka mig och nu när jag snart tar studenten så har jag börjat kolla på lite utbildningar. Först finns det Sadelmakeriskolan i Tärnsjö men där verkar det nästan omöjligt att komma in. De tar endast in tre elever inför 2012 och detta är, om jag har fattat det rätt, den enda sadelmakeriskolan i norden. Alltså så är det ganska svårt att komma in, dessutom så måste man ha jobbat heltid i åtta månader innan man kan söka. Sen så är det bra om man skickar in arbetsprover, om man har jobbat med läder förut osv. Jag har för tillfället inte en chans!


Sen kollade jag på Stenebyskolan för jag vet att de har en läder-skinn-pälsutbildning. Det känns jätteskumt att vilja söka en sådan utbildning när jag är vegetarian och allt, men jag tycker att det är okej att använda skinn och päls från djur som äts(så att man använder hela djuret om man nu måste döda det) och jag läste på Stenebys sida och deras etik verkade okej. Dock måste man göra arbetsprover och skicka in, här är arbetsprovet för bland annat läder-skinn-päls:

Arbetsprover
Arbetsproverna skall innehålla teckningar och målningar som du gjort. Har du tecknat kroki så visa gärna prov på detta. Andra friare arbeten får finnas med som komplettering.

Obligatorisk uppgift
Som obligatorisk uppgift vill vi att du Tittar ut genom ditt fönster och tecknar det du ser.


Så alltså måste jag måla och grejer, det kan bli ganska svårt det också... Annars finns det ju alltid ett alternativ att börja som lärling hos en sadelmakare och gå den vägen. Jag får fundera på detta lite till!

1 kommentar: