tisdag 24 januari 2012

Steg för steg med vagn

En ny kategori är skapad, den heter Körning och i den kommer jag att berätta hur det går med Donatellos inkörning. Och för alla er som oroar er för folk som försöker köra in sina hästar själva, utan hjälp av någon som kan och sedan skäller ut dessa människor på diverse forum -Jag har en som kan hjälpa mig!

De första stegen blir dessa:
-Vänja honom vid vagnen, låta honom nosa på den och inse att den inte är farlig.
-Låta honom gå över skaklarna tills han inte reagerar på att det låter om han tex slår i en hov. Samtidigt som han får närma sig vagnen ännu mer.
-Stanna med bakhovarna mellan skaklarna, inte förens han står helt stilla och man kan göra detta flera gånger utan att han reagerar så fortsätter jag till nästa steg.
-Ställa upp honom mellan skaklarna så att han står med vagnen bakom sig.
-Låta skaklarna röra vid bakbenen och frambenen, när han inte på flera gånger reagerar på det så går vi vidare till nästa steg.
-Lyfta upp skaklarna i rätt höjd.
-Låta honom gå med vagnen upphöjd vid sidorna(inte så att den sitter fast i selen)med hjälp av två personer som håller i vagnen.

Har jag missat något som kanske borde vara med i min lista så tar jag tacksamt emot hjälp! Jag tänkte börja lite smått på torsdag och bara låta honom bekanta sig med den och sen testa lite till i helgen.

Fortsättning följer!

1 kommentar:

  1. Ett steg jag gjorde med Hamlet var att ha en medhjälpare som leder samtidigt som man själv sätter fast tömmarna i skakelremmarnas place och "brötar" och låter tömmarna röra benen på alla möjliga sätt. Trubba av lite ;) och man själv går bakom såklart. Då slipper man slitet med att ha med sig en vagn i början också =)
    Sedan kan man vänja dem vid att "dra" något också genom att bara bromsa i tömmarna när man går bakom. Vissa känsliga krakar blir jätteoroliga första gången de får ta i med tyngd. *host* Hamlet...*host* =) Hoppas det går bra ^^

    SvaraRadera