tisdag 26 februari 2013

Bloggtips!

Jag har slutat att läsa i princip alla hästbloggar som jag brukade läsa, de ha blivit sjukt tråkiga. Det händer liksom ingenting utan de bara rullar på på samma sätt med gamla bilder och "idag har jag tränat och det gick bra"-inlägg. Finns det ingen utveckling i bloggen så tröttnar jag direkt. Då menar jag inte utveckling som i "jag red och fick 0.2% bättre på mitt dressyrprogram" utan personlig och rolig utveckling inom ridningen, svårt att förklara, men 0,2% impar inte. Sen det värsta kan jag tycka är när folk fiska läsare på alla möjliga sätt och sedan vägrar att läsa andras bloggar så att de inte ska få högre statistik. Tro mig de finns överallt.

Det som gör att jag gärna läser vidare i en blogg kan bland annat vara:

  • Fina bilder, det kan vara det viktigaste i bloggen
  • Nya bilder, jag vill inte se samma bild flera gånger i månaden
  • Bra utformade inlägg med styckeindelning också vidare
  • Bra språk, särskriver du så lämnar jag din blogg direkt, okej? Nej men så gott det går såklart, men särskrivningar kan vara något av det värsta jag vet. Speciellt när det blir en helt annan betydelse av meningen så att man inte förstår vad personen menar. Ta exemplet "En brunhårig sjuksköterska" - "En brun hårig sjuk sköterska"
  • Intressanta inlägg med variation
  • Ett bra och sunt hästtänk
  • En trevlig attityd mot sina läsare, just den punkten gjorde att jag slutade läsa en blogg som jag annars tyckte var ganska intressant. Men när personen i fråga är otrevlig mot en, både via bloggen och irl så var det självklart för mig att sluta läsa hennes blogg.(det värsta är att jag inte vet vad jag har gjort henne, hon är otrevlig ändå. Jag tycker inte att en vuxen människa borde bete sig så)
Här är några bra bloggar som både är trevliga och kul att läsa!

Hon som driver denna bloggen är inte bara snygg och duktig på att sjunga(kolla in hennes band!) utan hon har också en fantastisk syn på hästar och hantering. Inte nog med det så är det alltid intressanta inlägg med mycket fina bilder! Läsvärd oavsett om man rider western eller någon annan disciplin!

Elvira har också hon en väldigt sund syn på hästhållning och tar fantastiska bilder, detta kan vara den finaste bloggen jag läser just nu rent stilmässigt. Sen skriver hon många lärorika inlägg om bland annat hästhantering. Kul att läsa!

Vi stoppar där idag. Två bloggar får räcka för ikväll, men det kommer mer bloggtips framöver. Jag kanske också borde göra en lista där jag listar bloggar som inte är läsvärda? Nej, det vore kanske elakt.. Aja, jag har några fler läsvärda bloggar även om de inte är många. Men dessa två är de två jag läser som är inriktade mest mot hästhantering(eller snarare sund hästhantering!) Läs och lär! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar