lördag 2 februari 2013

Utvärdering av flippanbettet

I onsdags tränade jag för Hasse och passade då på att testa det nya "flippanbettet". I början innan vi hade börjat hoppa så märkte jag ingen större skillnad, det var som att rida på det vanliga bettet. När vi sedan började hoppa upptäckte jag att det var lättare att hålla honom mellan hindren i kombinationerna, ibland blev det nästan för bra och jag fick istället driva på. Jag märkte under lektionens gång hur lite jag var van att använda skänklarna. Farten brukar han sköta så himla bra själv. Vid två tillfällen så stannade han till och med innan hindret för att jag drev på för dåligt. Bra lärdom, för även om man har en pigg häst så behövs skänklarna. Men bettet var ändå inte så skarpt så att han inte kunde dra iväg om han ville. Så det var till hjälp men Jag behövde nästan rida mer än förut, vilket var positiv, annars brukar jag bara bromsa och svänga typ. Haha det låter konstigt.. Nu ska jag testa det vid några fler tillfällen så får vi se vad han tycker om det, men i dressyren har jag hans vanliga tränsbett för det går han bra på!
Två hinder med ett språng emellan.

Här är bara ett av alla de korten där min urkassa sits syns, i mars blir det till att åka och köpa en ny hoppsadel på Sandris!

Mittenhindret på långsidan, totalt tre hinder med fyra galoppsprång mellan varje varav på böjt spår mellan två av hindren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar