fredag 27 juli 2012

Dressyrskydd från Catago

Igår testade jag de nya dressyrskydden, de satt jättebra och var väldigt lätta att göra rent trots att de var vita. Det var bara att torka av dem med en fuktig svamp så såg de ut som vanligt igen.

Under ridpasset så fokuserade jag på att få honom mjuk i sidorna, jag red mycket volter och åttvolter för att få honom smidigare. Jag fick honom inte helt jämn i båda sidor men det blev mycket bättre än vad det varit de senaste veckorna. Skönt att äntligen kunna få rida i en paddock, jag tror att det är det han behöver då och då för att inte bli stel. Mycket böjda spår mjukar upp, men det är svårt att ordna på uteritterna.

Första galoppen tog jag i höger varv, i det varvet har han fortfarande lättare för att bära sig och igår var det fantastiskt! Nu har vi galopperat på riktigt! Inte mer än kanske tio språng, men han fattade galoppen utan att dra upp huvudet, han drog inte iväg, han galopperade i eftergift, han bröt av när jag sa till, han drog inte upp huvudet i avbrottet och det bästa av allt var att jag inte hade någon sorts hjälptygel alls! Så himla duktig! I andra varvet gick det sämre men där har han också svårare och så började han nog bli lite trött i musklerna. Men i det stora hela så gick det fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar