onsdag 18 juli 2012

Hackamore

Idag plockade jag bort bettet från tränset och satte dit ett hackamore istället, jag fick för mig att hon inte riktigt gillade bettet. Ellen har också sagt att hon vill testa bettlöst då hon tycker att hon är så himla hård i munnen. Jag måste säga att det funkade fantastiskt bra, hon stannade lättare och det var inga problem att få henne att gå åt olika håll. Testade även att göra lite skänkelvikningar och det fungerade okej, eller väldigt bra om man jämför med igår.

Mamma gick med en bit och påpekade hur roligt det såg ut när hon travade då och då. Jag kan inte annat än att hålla med, ibland travar hon helt okej så länge hon får hålla en viss fart. Går det långsamt så börjar hon antingen att galoppera med bakbenen eller gå snett. Hon får väl helt enkelt inte riktigt plats och har inte orken att trampa under sig. Sen här ju hennes höfter halvtaskiga så det är väl inte så konstigt.

I vilket fall så var det en positiv ritt över lag, det enda negativa var väl när vi skulle över en bäck... Vi försökte nog i en kvart innan jag gav upp. Hon backar i panik, går några steg framåt, backar i panik och så vidare. När hon går bakåt så spelar det inte så stor roll vad det är bakom, bara hon slipper att gå mot det otäcka. Knashäst! Mitt mål nu är att hitta ett träns som passar till hackamoret, det går inte att göra fler hål på det här och det känns lite långt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar