tisdag 11 december 2012

Hundskor, djurplågeri eller inte?

Jag trodde aldrig att jag skulle sätta på min hund ett par skor. Speciellt inte ett par med sula som nästan ser ut som människoskor, ni vet de där som hundarna knappt kan gå i som visas på filmklipp på youtube. Nu har jag köpte just precis ett par sådana skor till Jack.

Djurplågeri?! Man kan ju inte ha skor på en hund!
I detta fallet skulle det vara mer plågsamt för honom att gå utan något på fötterna, vid den temperaturen(Under ca -5 grader) går han nämligen helst inte ut alls. När vi tvingar med honom ut för en promenad så går han gärna med en tass upplyft för att det är så kallt. Förra vintern började han till och med gå på "händerna", alltså med båda bakbenen upplyfta.

De här köpte jag fast i brunt

Fakta om skorna:

  • Finns bland annat att köpa på MyOne
  • Kostade 249 kronor(vi hade 15% rabatt och betalade 211 kronor)
  • Knäpps med kardborre
  • Fleecefodrade
  • Gummisula
  • Fanns i färgerna rosa och brunt
Plus och minus:

+Jack hade inga problem med att gå i skorna.
+De satt fast på tassarna och åkte inte av varken vid lek inomhus eller vid promenaden utomhus.
+Vi var ute i 20 minuter i -10 grader och han visade inga tecken på att frysa.
+De fungerar utmärkt att gå på vägar eller upptrampade stigar med.
+Diskret design med snygga detaljer.

-Något krångliga att få på då den ena kardborren lätt fastnar i den andra, men det går fortare ju mer man övar.
-De fungerar inte så bra i djupsnö då det hamnade snö innanför som tinades upp av hans kroppsvärme men som inte smälte utan blev som kramad snö. Som när man gör en snöboll utan vantar och kramar så att den blir liten och hård. Det skavde tillslut på benen på honom. Men håller man sig till vägar så var de bra. Jag kanske kan sy en overall med längre ben som går över skorna så att inte snön kommer in.
-Något dyra. Fast å andra sidan så har jag inte hittat några direkt billigare hundskor heller, så så sett var de väl prisvärda.
Dessa kanske vore något annars? Vinterskor! De fanns i rött också.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att hundskor är en bra grej, till dem som behöver. Ser man till individen så är det lugnt, imo. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Sen finns de ju folk som är helt emot kläder till hunden, oavsett om hunden är naken eller inte. Men så länge man känner sin hund så vet man väl oftast vad som är bäst för den (:

      Radera