måndag 3 december 2012

Några extra tips för att hålla kylan borta!


Idag klädde jag mig bra! Jag frös inte varken när jag red till eller från manegen i näst intill snöstorm. Sen red jag barbacka också, så då fick jag lite värme från Donatello! Jackan tog jag av mig under själva ridpasset(som förövrigt gick ganska bra för att vara barbacka)

Här får du lite extra tips utöver dem du fick igår om hur man håller värmen!
  • Om du precis har ätit mat så fokuserar kroppen på att bryta ner den och lägger inte lika stor energi på att hålla värmen eller energin uppe. Det är därför man kan frysa och känna sig trött efter att man har ätit middag.
  • Men du ska heller inte gå hungrig. Är man mätt så fryser man mindre! Det är bara precis efter middagen som den övre punkten gäller.
  • Det finns några olika bra ventilationsområden på kroppen. Dessa är hals, fotleder och handleder.
  • Täck dessa områden om fryser och öppna upp där om du är för varm.
  • Har du ingen skotork hemma och står där med blöta skor så kan du hälla i gula torkade ärtor i dem. Låt de stå över natten och sen ska ärtorna ha dragit åt sig fukten. OBS! Har ej testat detta, så jag vet inte hur/om det fungerar. OBS!
  • Sen kan du hälla ut ärtorna och torka dem så att de går att återanvända. Jag skulle nog rekommendera att köpa en skotork dock, de är fantastiska!



2 kommentarer:

  1. Hej Mony! Så roligt att läsa om dig och Donatello! :) Undrar bara vart du har manegekort? Hur mycket kostar det? Är det ofta upptaget? Kram Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna! Kul att du tycker det (: Jag rider i manegen på Kullgårn i Slätthult. Jag har ett årskort och det kostar 3000 kronor, tror att månadskort ligger på 600 kronor.

      Det är bokat jämna tisdagar och ojämna onsdagar, då är det hopplektioner. Sen är det lite andra träningar under vissa kvällar i dressyr och western men då kan man rida ändå och får samsas om manegen. Jag upplever inte att det är speciellt mycket folk där, det händer ofta att jag har manegen för mig själv eller med en eller kanske två till :)

      Radera