onsdag 10 april 2013

Så gick hoppträningen

Nya headern är uppe, blev nästan som jag ville ha den.. Jobbar på det!

Idag stod hoppträning för Hasse på schemat, vi hoppade studs, kombination med fyra språng, raka och böjda spår, snäva svängar med mera. Det gick ganska bra, väldigt lugnt och fint. I slutet blev han lite trött och då börjar han försöka hoppa på fart, men det gick jag inte med på och sista övningen gick kalas! Vid en övning fick jag kommentaren om att jag minsann inte behöver göra b-ponnysvängar när jag vänder upp mot kombinationen, utan att jag istället skulle utnyttja avståndet fram till hindret. Jag är väl medveten om att jag inte alltid har så lång anridning mot hindren. Detta för att han inte ska kunna se hindret för tidigt och tagga för mycket så att det går så fort. Jag har inte riktigt vant mig vid att faktiskt kunna kontrollera farten såpass som det faktiskt går att göra nu. 

I alla fall... Det märks att han har fått bättre kondition och större muskler då han klarar av hoppträningarna mycket bättre nu och allt går inte längre i 120 km/h haha.. Idag var även mamma med och kollade på träningen en stund och hon tyckte att han såg ut som en helt ny häst. Senast hon såg oss hoppa så gick det förfärligt fort. Så det var kul att höra att hon inte var livrädd för att vi skulle gå omkull längre haha!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att det går framåt med hoppningen! Han är ju inte lätt precis ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går bättre och bättre ju mer muskler han får och ju längre vi kommer inom dressyren :) Men lätt blir det nog aldrig ;)

      Radera