lördag 13 april 2013

Till salu


Donatello ligger ute på annons och idag var det en kvinna här och provred honom. Jag kan ju inte påstå att det gick super, även om hon faktiskt gillade honom och handskades riktigt bra med honom både på marken och vid ridning. Förutom när jag, Ellen eller vår dressyrtränare har ridit honom så har han nog inte gått såhär bra med någon annan jag sett. Så koll på hästar och ridning hade hon! Jag tror att han hade fått det bra hos henne, men hon var ute efter en häst som också hennes barn skulle kunna lära sig lite med. Donatello är väl ingen direkt barnhäst, speciellt inte då den ena var endast fyra år, så det var det som avgjorde att de fick tacka nej.

Alla, både djur och människor har sina sämre dagar, jag undrar bara varför dessa dagar måste infalla då det faktiskt är ganska viktigt att det ska vara en bra dag. Idag var han jättepigg, han vilade igår så det gjorde väl sitt till, men jag kunde inte låta honom gå en dag till så vila var han tvungen att göra. Jag red ut i 40 minuter i morses för att han skulle lugna ner sig något, men han var ändå taggad till tusen. Dessutom var han oerhört otålig idag och skulle buffa på allt och alla, han satte tänderna i stallväggen för att gnaga och han nafsade efter godis... Inget bra första intryck. Speciellt inte när han vanligtvis inte är såhär. Och hur dumt låter det inte när man som säljare säger att detta bara är en tillfällighet och att han inte brukar hålla på såhär? Det är väl inget som man som köpare tror på? Sen gjorde väl inte jag saken bättre som gick runt och var nervös. Det kände han av direkt, speciellt i ridningen. Bah!

Lärdomar tills nästa gång någon kommer och kollar på honom är helt klart att inte låta honom vila dagen före och att sluta vara nervös. För jag kan hantera och rida min häst! Dock ska jag maila den där NH-tränaren snarast så att jag får lite bättre kontroll på honom från marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar