lördag 20 april 2013

Vi överlevde!

Före turen, allt var frid och fröjd och detta har nog varit den varmaste dagen i år!

Våran tur med vagnen blev ca 30 minuter lång istället för 1 timma och 30 minuter. Vi började bra, först skritt en bit och sen lät jag honom trava på i ett lagom lugnt tempo. Han älskar verkligen att dra vagnen, speciellt i trav! Han lunkar på så himla fint och öronen är spetsade rakt fram. Ibland ökar vi tempot och då länger han på steget och ibland tar vi även någon galopp i lämplig uppförsbacke. 

När vi kommit en bit och svängde av på en annan väg med massor av uppförsbackar så lät jag honom trava på, när vi var nästan ända uppe så gick den ena skakeln av! Den satt fortfarande fast i selen och släpades vid sidan av honom samtidigt som han undrade vad fan det var som hände och började galoppera. Himla tur att jag faktiskt kunde hålla in honom så att han inte skenade iväg! Det hade kunnat sluta riktigt illa.. Jag fick stopp på honom efter bara ett tiotal meter och kopplade då genast bort vagnen och den lösa skakeln.

Trasig rockard som förhoppningsvis kan lagas! Pappa konstaterade att även den andra skakeln var dålig och på väg av. Jävlar vilken tur att inte båda lossnade på samma gång!

Jag parkerade vagnen på en mötesplats och ringde pappa som fick komma och hämta vagnen med traktorn. Jag och Donatello fick traska hemåt, det tog drygt 30 minuter. Det blev en del trav för hans del, så jag fick minsann min beskärda del av träning idag!(var dessutom ute och gick med mamma och Jack i 40 minuter i förmiddags) Väl hemma bjöds det på grillat och sen satt vi och åt ute i det fina vädret. Donatello fick mat och sedan rullade han sig i leran. Efter det så har han stått och njutit av värmen. Tur att du är en snäll häst! Annars hade det kanske gått värre än vad det gjorde idag. Synd bara på vagnen.. Jag som skulle sätta igång och måla om den nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar