måndag 13 augusti 2012

Longeringssystem

Jag var så stolt idag när jag åkte från Hööks utan att ha köpt en enda grej, utan bara stannade till där för att lämna tillbaka tröjan. Sen testade jag även några ridstövlar och hittade faktiskt ett par som jag gillade, så det kanske blir ett köp framöver! Sen åkte jag vidare till MyOne för att kolla om det fanns några stövlar där. Jag hittade ett par från Mounten horse som de reade ut för 999 kronor, men tyvärr var de alldeles för korta och dessutom hårda och obekväma. De andra stövlarna kostade minst 4000 kronor, så de var inte ens på tal om att prova.

Efter det sprack mitt försök till att inte köpa något då jag hittade ett longeringssystem på rean på MyOne för 200 kronor, så det fick följa med hem. Har tänkt att köpa det på Hööks, men har aldrig känt att jag haft råd, men nu när jag hittade ett som var 100 kronor billigare så slog jag till! Jag läste lite om olika tankar och åsikter om systemet på Bukefalos och det var väldigt skiljda åsikter om det. Någon skrev att det var djävulens påfund medan andra sa berättade att de äntligen kunde longera sina hästar ordentligt utan komplikationer. Jag ska testa den "på riktigt" på onsdag när jag har tillgång till paddock, så efter det kommer en utvärdering!

Idag hängde jag bara på den utan att spänna in den någonting, bara så att han fick känna lite på det och han reagerade inte på den direkt. Vi gick med Ellen när hon red ut en runda med Sivan, var nog ute i drygt en timma och hade bara longeringssystemet fastspänt i kanske en kvart, tjugo minuter. Jag "tömkörde" honom under rundan istället för att gå bredvid för att repetera lite inför kommande veckor då vi ska lägga ner lite energi på att öva med rockarden och det gick finfint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar