torsdag 30 augusti 2012

Olika stalltäcken att välja mellan

Den här vintern(det är bara augusti och jag tänker redan på äckelvintern. Allt på grund av det dåliga vädret) kommer jag att försöka hålla igång honom så gott jag bara kan. Förhoppningsvis har jag råd att betala en månadshyra för manegen så att vi kan träna inne när det är som kallast. Så nu går mina tankar i vilken klippning han ska få, troligen blir det väl som vanligt, alltså allt förutom benen, huvudet och under sadeln. Vi har ett jättefult gammalt stalltäcke som råttorna har varit och gnagt i, så därför funderar jag på att köpa ett nytt till den här vintern. Något utav dessa kanske? 

Fint täcke i ljus turkos färg för 329 kronor, 200 gram fyllning. Synd bara att det är ponnystorlekar, Donatello brukar ha 145 men ett som är 10 cm kortare kanske skulle kunna fungera?

Grått stalltäcke för 599 kronor, 500 gram fyllning. Halvhög hals och magplatta. Jag tycker att det är skitsnyggt med den gråa färgen och de vinröda detaljerna!

Militärgrönt stalltäcke för 599 kronor, 280 gram fyllning. Snyggt men inte lika varmt som det gråa, vill man att det ska täcka halsen så finns det ett halstäcke att köpa till för 329 kronor.

Rödrutigt stalltäcke för 499 kronor, 300 gram fyllning. Enkla spännen under magen och för bogen och en svansrem vilket gör att det går fort att få på och av. Man brukar inte hitta honom med täckena på sned jätteofta, så jag tror inte att han nödvändigtvis måste ha dubbla remmar och spännen överallt. Svansremen är också väldigt smidig jämfört med bensnören. Dock är jag tveksam till om färgen passar honom.

Blågrönrutigt stalltäcke för 1389 kronor, 300 gram fyllning. Jag har hört att Bucas täcken ska vara grymt bra, men jag tänker inte lägga så mycket pengar på ett täcke!

Alla täcken är från Hööks.

3 kommentarer:

  1. Kul inlägg! :D
    Personligen gillar jag mest det gröna täcket, ser ut att ha bra passform och så är det bra att man kan ha det under ett vanligt regntäcke (går ju inte med dom med halvhals).
    500 g verkar mkt för ett termotäcke, är nog till väldigt frusna hästar.. ett "vanligt" vintertäcke ligger väl på ca 300g?
    Jag tycker att det är lite svårt med halvhals på lite grövre hästar, blir lätt att dom typ stryps när dom ska äta.. men beror väl på passform mm, jag fick ju precis ärva ett med halvhals som passade pilens grova hals ;)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D
      Ja det är ju sant! Jag hade ett tag ett regntäcke med hals på och under det hade det ju fungerat, men det gick tyvärr sönder. Men bra tanke, det hade jag inte tänkt på. men det ska absolut vägas in i beslutet.
      Jag har egentligen ingen aning om hur många gram det ska vara, måste nästan känna på täcket för att kunna avgöra det ^^

      Tack för tipsen i alla fall! :D Jag ska ta en sväng till Ullared snart också, kanske hittar ett bra där (:

      Radera
    2. A precis :) kom just på att D fyllde 18 detta året va? Herregud va tiden går ;) hoppas att ni har det bra, är superkul för mig att få följa er här på bloggen :)

      Radera