söndag 21 oktober 2012

Gilla eller inte gilla

Inne

- Donatello.  Jag kan inte med att inte nämna honom här då det går så jäkla bra med allt nu. Inkörningen har gått super och han verkar tycka att det är skitkul. Sen känns det verkligen som att vi har kommit någonstans i dressyren, speciellt nu de senaste månaderna. Det har gått väldigt fort framåt, nu ska vi dock stanna upp lite och öva på det vi gör just nu och inte förhasta oss. Muskler ska byggas och sen rent psykist så har både han och jag en del att jobba på. Men det går bra och det är så himla roligt, jag är supernöjd över oss!





- Fleecematerial. Det kan vara ett av de mest underskattade materialen som finns. Dock går mina tankar till de gamla fula fleecetröjorna med en dragkedja i kragen när jag hör ordet fleece. Men nu finns det hur mycket snyggt i fleece som helst! Dessutom är det sjukt varmt och mysigt med det materialet!





- Utveckling. De bloggar jag läser helst är skrivna av personer som man verkligen kan se utvecklas. Två bloggare som visar detta tydligt är Kissie och Tyra. Nu tänker säkert flera att jag är dum i huvudet som läser Kissies blogg, men jag tycker om att titta in där lite då och då. Från början tyckte jag att hon var helt dum i huvudet, men de senaste åren har hon förändrats jättemycket och det kan man se tydligt genom att läsa gamla inlägg och jämföra dem med de nya. Hon skriver om en hel del tänkvärda ämnen och även om jag inte alltid håller med till 100% så är det ändå intressant läsning. Hon är inte bara ute efter att provocera nu för tiden som hon var när hon startade bloggen.

Tyras blogg är väldigt inspererande, det är skitkul att se hur fort framåt det går för henne med ridningen. Sen har hon ju i princip alla möjligheter för att bli bra också med tanke på att hon har råd både med bra hästar, en bra anläggning och bra tränare men det är fortfarande kul att läsa om. Speciellt när det var så många som inte trodde/tror på henne. Avundsjuka kanske? Hon verkar i alla fall vara en väldigt stark person som orkar med att stå emot alla kommentarer om att hon aldrig kommer att klara av att uppnå sina mål.






Ute



- Vädret. Hur mycket regn finns det egentligen? Hagen är en enda stor gyttjepöl och det är skittråkigt att rida ut när det spöregnar. Tacka vet jag manegekortet, det var väl spenderade pengar!




- Dåligt självförtroende. Det har jag och säkert många andra haft, eller har det just nu. Men blogga snälla inte om det! Jag hatar att läsa bloggar där bloggaren skriver i stil med "Jag är tjock, det är synd om mig", "Jag rider dåligt, tyck synd om mig" och så vidare. Blä! Det kanske inte är det dåliga självförtroendet i sig som jag stör mig på, för det kan väl vara fullt förståeligt, utan det där momentet med "tyck synd om mig". Något som däremot är väldigt intressant att läsa om är hur folk förbättrar sina självförtroenden. Hur går man tillväga? Det är bra läsning!





- Spön.. Att slå sina hästar för att de ska göra som man vill är så gammalmodigt. Jag har i princip slutat att rida med spö helt. De gånger jag mot alla odds använder ett är för att "peta" lite med det. Alltså bara visa honom. Har som princip att "skulle det gör ont på mig så är det för hårt för att göra så på en häst" och tycker att det är helt vettigt! Jag hatar orden "Men rappa till honom då så att han går framåt" Aldrig i livet. Om han inte vill gå framåt så är det väl  troligen för att han inte förstår, inte orkar(rent fysiskt) eller inte vill. Inget av dessa problem går att lösa med ett spö. Det ska vara roligt att träna, både för ryttaren och hästen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar