lördag 20 oktober 2012

Inkörning -dag 11-13 av 14

Mobilbild från en mörk kvällstur

Dag 11 Jag och Ellen tog en snabbtur i knappt 20 minuter innan hennes dressyrträning. Anledningen till att vi ändå tog en tur trots tidsbrist var för att få in rutinerna. Även om vi inte han med att gå så långt längs med vägen så fick vi ju ändå med selning, koppling av vagn, svängmomenten och så vidare. Dessutom så körde vi när det hade börjat mörkna. Det var bra träning för minnet att komma ihåg vart alla hålorna i vägen fanns då vi inte såg dem eller hade någon vidare lust att köra i dem.

Dag 12 Pappa var sen från jobbet igår och jag orkade inte vänta på att han skulle ta sig hem, så jag selade helt enkelt Donatello och spände för honom för vagnen själv. När jag var klar kom pappa hem och frågade om jag ville ha hjälp men jag hade redan bestämt mig, nu kör vi! Så jag tog en tur själv i regnet och det gick superbra, alla moment klaffade perfekt och vi var ute i 30 minuter totalt. 

Dag 13 Själva träningen att bli van vid vagnen är väl klar nu. Eller då kanske jag uttrycker mig fel, men jag behöver egentligen inte ha med mig någon varje gång nu då han känns hyfsat säker. Jag känner min häst och vet ganska väl hur han reagerar vid olika situationer och det gör det lättare. Jag vet till exempel att han gärna reagerar på för mig vanliga grejer i diket så som kvisthögar, konstiga grästuvor och så vidare. Så jag kan förutse vad han tänker göra härnäst. I körningen så tillämpar jag det genom att kanske vara extra vaksam eller genom att få honom att tänka på något annat än det i diket. Konstig förklaring kanske, men jag kan ju säga att jag inte hade klarat inkörningen lika bra om det hade varit under vårt första år tillsammans!

Idag var jag i alla fall ute en tur på kanske 45 minuter tillsammans med en vän som åkte med. Valde en väg med lite mer tittigheter längs med vägkanterna. Bland annat var det en fors, mycket mer hus och gårdar med diverse saker på gårdarna, en hage med ca tio islandshästar i, traktorredskap och så vidare. Jag tycker att han funkade prima! Imorgon blir det nog ingen körning dock, sista dagen på våra två veckor får avslutas med ett dressyrpass på banan istället då han behöver det bättre just nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar