torsdag 11 oktober 2012

Inkörning -dag 4 och 5 av 14

Dag 4, alltså igår, så la vi till tömmarna. Vi började med att bara leda honom i träns med delta och grimskaft och efter att ha konstaterat att han varit lugn under hela turen så satte jag fast tömmarna. Vi har ju tömkört en  hel del förut men detta var första gången med vagn. Pappa gick fortfarande jämte honom och höll i grimskaftet, det gjorde att Donatello gick lite mer efter honom än vad han reagerade på tömmarna. Men det fungerade ändå ganska bra.

I slutet hoppade jag i vagnen och åkte med, det var fantastiskt! Haha snart kör jag nog själv utan att någon går med, så duktig som han är! Men jag lovar att inte förhasta inkörningen allt för mycket.. Även om det är lätt att tänka att "han är ju superduktig, imorgon tar jag en tur själv". Jag har inte tänkt att köra själv med honom på ett bra tag. Nästa steg efter det igår så blir det väl att ta bort grimskaftet så att pappa bara går jämte fall i fall och efter det att pappa går jämte vagnen istället för jämte Donatello. Steget efter det antar jag blir att ingen går jämte men kanske åker med i vagnen med "benen utanför" för att snabbt kunna komma ur och hjälpa till.

Har jag rätt? Annars får ni gärna komma med förslag på hur jag bättre ska lägga upp det här!

Dag 5, idag alltså, så fick han vila från körningen. Vi hade nämligen en dressyrträning en timma efter att jag kom hem från jobbet och sen var inte pappa hemma heller. Imorgon kanske det blir vila eller en liten kort tur med vagnen, vi har även då dressyrlektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar