lördag 3 november 2012

"Ridlärare" idag



Fredagskväll och ett helt ridhus för mig själv! Ett tag i alla fall, sen kom det en ryttare till, men det var inte så svårt att samsas om det stora ridhuset så det gick väl bra ändå. Jag ställde upp ett litet hinder längs med medellinjen och hoppade i en åtta över det. Växlade också med att rida kvar på volten jag var på efter hindret och att byta volt efter hindret. Det gjorde att han inte riktigt visste vart han skulle och var tvungen att lyssna på mina hjälper för att hamna åt rätt håll. Det gjorde också att jag blev tvungen att vara supernoga med att titta åt det hållet jag skulle och hålla om med skänklarna på rätt ställe för att han skulle fatta rätt galopp! Bra övning! Speciellt då man bara behöver två sockerbitar och en bom(eventuellt en markbom också kanske?)




Idag var mammas jobbarkompis dotter här och red Donatello för andra gången. Det gick mycket bättre den här gången och hon var jätteduktig! Är lite nervös varje gång någon ny sitter upp på honom för jag vet ju att han kan bli ganska stark och han är ju inte den som lugnar ner sig när det kommer en ny ryttare, snarare så testar han gränserna. Inte så att han blir dum på något sätt, men kan han springa fort så gör han väl gärna det.

Idag lärde jag henne i alla fall hur man gör när man ryggar, vilka hjälper som används och i vilken ordning och så vidare. Det klarades av galant. Jag insåg dock under den här timman hur svårt det är att använda alla termer rätt. Jag blandade ihop takt och tempo till exempel, något som jag absolut vet skillnaden på men när jag skulle säga att hon kunde minska på tempot lite så sa jag istället takten och så vidare. Fruktansvärt förvirrande att hålla på att rätta mig själv hela tiden. Jag vet ju vad jag menar, men att förklara det och formulera sig snabbt med rätt termer var svårare än vad jag trodde. Men det är väl en vanesak antar jag. Jag behöver ju inte tänka i termer när jag rider själv, då tänker jag "i muskler" istället. Svårt att förklara men jag tänker mer praktiskt än teoretiskt om man säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar