måndag 5 november 2012

Träning med vagnen +veckoplanering

Vi trotsade duggregent och gav oss ut på en runda, eller ja, det blev väl inte så mycket till runda utan bara fram och tillbaka längs med en och samma väg. Det finns inte så många rundor här som går på otrafikerade vägar utan då måste man upp på 70-vägen och det har jag ingen lust med än. Det är knappt att jag vill rida på den vägen, speciellt inte när rusningstrafiken börjat.

Jag försöker att köra i alla fall en gång varannan vecka nu för att han ska komma ihåg hur det går till, idag fungerade det finfint! Övade mycket på tempoväxlingar och det gick bra även om det är mycket svårare att hålla koll på vilken form han går i från vagnen jämfört med om man rider. Han har en tendens till att gå med huvudet upp i vädret när man gör förhållningar eller har för mycket kontakt med munnen på honom.

Veckoplaneringen ser i alla fall ut såhär:
Måndag: Lättare körtur(ville ta det lugnt efter tävlingen igår) Medelgympa för mig. Avklarat!
Tisdag: Uteritt, ca 1h
Onsdag: Hoppträning för Hasse
Torsdag: Dressyrträning för Jenny
Fredag: Dressyrträning för Lena
Lördag: Longering med longeringssystemet
Söndag: Lugn uteritt med mest skritt och jogging

Det blir många träningar på tätt inpå varandra, men träningen för Jenny är i alla fall här hemma, så jag slipper ta med honom i transporten. Det han kommer att bli tröttast av är nog hoppträningen tror jag. Det är lite mer fart i den jämfört med dressyrträningarna. Jag blir i alla fall tröttast av hoppträningar.

1 kommentar: