söndag 23 september 2012

Dagens ridövningar

Idag var vi i manegen och eftersom att vi var själva så passade jag på att ta fram lite cavalettibommar. Jag la fyra bommar på diagonalen(har försökt vara lite konstnärlig och ritat upp allt...) med ca 1.30 mellan varje. Efter att jag skrittat fram så började vi trava i ett hyfsat bra tempo och när vi travade över bommarna så fick han länga lite på steget. Det gick jättebra trots att vi inte travat över bommar på år och dar, han flöt över jättefint så det var bara att följa med.
Första övningen jag gjorde i galopp var den till vänster i bild. Jag började att fatta vänster galopp, det är den han har svårast för. Speciellt när det kommer till att bryta av till trav, då drar han gärna upp huvudet och springer. Jag la sedan en ganska stor volt, 20 meter i diameter, och bröt av till trav efter drygt ett varv. Sedan hade jag hörnan på mig att få ordning på allt innan bommarna, efter bommarna fattade jag galopp igen fast denna gången i höger varv och la en volt.
Det som gjorde att denna övningen fungerade så bra var att jag verkligen var tvungen att rida för att det inte skulle bli plockepinn av bommarna. Samtidigt fick Donatello lite extra hjälp på traven(haha) i traven med att hitta ett bra tempo, just eftersom att bommarna kom. Det blev ett bra flyt helt enkelt, speciellt eftersom att bommarna inte låg jättenära varandra så att vi hade varit tvungna att minska jättemycket innan de kom, då hade flytet försvunnit.

Andra övningen, den till höger i bild gjorde vi mycket när vi var med på hoppträningarna. Den går helt enkelt ut på att galoppera runt fyrkantsspåret och lägga en volt i varje hörn, på långsidorna är det lätt sits som gäller med ett något högre tempo för att sedan samla ihop hästen och lägga volterna i arbetsgalopp. Svårigheten för oss idag var inte att minska farten som jag trodde innan jag började med övningen, utan det var istället att inte få volterna förstora. Han har helt enkelt inte orken att samla ihop sig tillräckligt för att göra en volt(15 meter i diameter ca) efter en mellangalopp även om vi fick ner tempot. Travar man på en sådan liten volt och sedan fattar galopp så har vi inga problem med storleken. Jag tror att vi kommer att klara denna övningen mycket bättre om ett par veckor!

Vi gjorde lite andra småövningar också och de fungerade fint. Jag är jättenöjd över dagens pass då han lyssnade kanon och klarade galopperna så pass bra som han ändå gjorde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar