måndag 17 september 2012

LC:2


Framridningen inför LC:2 kändes kanon, han var hyfsat liksidig och gjorde några perfekta galoppfattningar! En gång gjorde han till och med ett avbrott från galoppen som var helt okej utan att han drog upp huvudet och blev ojämn i traven sedan. Upplevelsen från framridningen kan jag leva på ett bra tag!

När vi sedan kom in på banan så blev allt lite spänt  och vingligt men det kändes bitvis ganska bra. Det jag är nöjdast över är nog galoppvolten i höger varv, där fick vi en 7:a. Det fick vi i och för sig förra gången också, men den kändes väldigt bra idag. På den fria skritten fick vi en 8:a, som vanligt... Jag vet inte hur jag ska göra för att kunna förbättra den eller varför den blir som den blir. Hur gör man för att få en 10:a på fri skritt? Det som gick sämst var som vanligt avbrotten från galopperna, det fick vi två 4:or för, men det var väl ganska väntat.

Kommentaren från domaren blev:
Trevlig häst men behöver komma mer till ro i sitt arb. Spänner nacken och är ej helt eftergiven. Förs. mjukna i din hand. Lycka till!

Jag tycker att allt stämmer bra med hur det gick. Att jag ska rida med en mjukare hand ligger just nu som prio ett på min checklista över vad jag ska träna på. Jag måste våga släppa efter lite och lita på att han inte springer iväg, jag vet att han kan det och jag vet att allt skulle fungera mycket bättre om jag mjuknade i handen. När jag rider så tänker jag inte på att släppa efter, det blir en ren reflex att hålla kvar för att jag vet att han springer annars. Eller rättare sagt att han brukade springa iväg om jag inte höll kvar. Men i vilket fall, det ska jag öva på!

Några plus och minus från LC:2
+ Högergaloppen
+ Framridningen(+++)
+ Det coola mönstret som bildas när man knoppar hans man
- Avbrotten till trav
- Min klädsel(mer om det i ett annat inlägg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar