onsdag 12 september 2012

En riktig galopp!

Idag fick jag börja använda mina linser igen efter ett uppehåll på en vecka, så idag kunde jag rida ordentligt utan att behöva rätta till glasögonen var och varannan sekund. Igår bestämde jag mig för att longera för att slippa det problemet, han värma lite fritt utan lina och inspänningar. Inte helt pigg, men gick framåt i alla fall.

Idag där emot var han pigg och framåt igen och han var nog ganska taggad på att komma ut lite på vägarna. Jag var ute en ganska kort runda då vi dels ska träna dressyr nu två dagar i rad för tränare och dels för att jag hade lite bråttom för att hinna med att följa med på ett cirkelpass. 
Jag hade ingen graman men testade ändå att göra en galoppfattning på banvallen(en före detta tågbana som nu är omgjord till ett motionsspår och en ridväg) det gick inte jättebra, han ökade bara traven till slängtrav. Så jag tog tag i honom, stannade, ryggade några steg och red sedan fram i en samlad trav. Sen gjorde jag en ordentlig galoppfattning och lät honom inte springa iväg. Jag blev helt chockad, han fattade galopp utan att springa iväg och istället för att dra upp huvudet(som han brukar göra på raksträckor) så gick han kvar i den låga formen och blev kvar där under hela galoppen!! Utan att öka farten! Detta gjorde han en gång till lite senare och gick superfint! Älsklingshäst<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar