lördag 15 september 2012

Resultatet

Dum som jag var så glömde jag att kolla om inställningarna var rätt på kameran, så bilderna blev lite ljusa. Det blir ingen bild på hur han såg ut innan klippningen då exponeringen var alldeles för hög på de bilderna.

Klippningen blev jag inte jättenöjd med, rutan på ryggen blev väl helt okej och även den lilla trekanten vid svansfästet. Kanten vid frambenen blev till en början bra, men sen råkade jag följa fel linje och så var det förstört, likadant vid bakbenen. Jag är verkligen jättedålig på att följa musklerna. Kanten vid huvudet blev okej, men jag funderar på om jag ska klippa halva huvudet ändå, det blir nog snyggare. Nästa gång jag klipper så klipper jag nog längre ner på benen. Så som en del gör när de klipper vid framknät och hasen typ.

Mitt tips är att rita en linje där man ska klippa först och sedan klippa, då blir det lite lättare även om det kan bli fel ändå(speciellt när man målar linjen fel och inser det efter att man har klippt.

Tips nummer två är för hästar som lätt bogskav av att ha täcken på sig, speciellt nu vid klippningstider. Första tipset är att byta täcke, dåliga täcken är oftast det vanligaste problemet. Byt till ett med glansig insida och utan onödiga sömmar vid bogen. Man kan också spraya pälsglans där skavet är, då blir det mindre friktion mellan hästen och täcket eftersom att pälsen blir lenare. Bogskydd finns ju också som alternativ, men jag har aldrig upplevt att det fungerar speciellt bra, då tror jag mer på att byta täcke. Sen ska man ju helst låta hästarna gå utan täcke så mycket som möjligt!

2 kommentarer: