fredag 6 april 2012

Dagens hoppträning!

Håhåjaja! Jag vaknade nyss.. Är svintrött verkligen. Idag var jag och Donatello och hopptränade för Myran på Tokarp, det var ett bra tag sedan vi gjorde det. De bommar och hinder som fanns var ett kryss på en diagonal, två hinder på långsidan med ehm, fyra språng emellan... Vi skulle hoppa det på fem språng, men det gick himla fort där alltså.. Sen var det två galoppbommar, ett litet hinder och en galoppbom på den ena långa diagonalen med ett galoppsprång mellan varje.

Den sista övningen vi gjorde gick ut på att komma i galopp över första hindret på långsidan och sen göra halt mellan hindren och sen travhoppa det andra hindret... Måste säga att det var modigt av Myran att ställa sig framför det sista hindret och tro att vi skulle klara att göra halt måste jag säga! Vi red aldrig över henne, men fick göra om den där himla halten flera gånger och den blev aldrig riktigt bra. Men vi fick stopp i alla fall!

I övrigt så gick det ganska fort och jag måste lära mig att hålla om med skänklarna. Av ren reflex så släpper jag dem när han suger tag mot hindret vilket gör att han bara springer på mer. I stunden så känns det mest logiskt att göra så, man vill ju inte direkt hålla om en häst som redan springer för då känns det som att man bara gasar på mer. Rid som att det inte finns några hinder, det får hästen sköta. Ska försöka att vara med på lite fler hoppträningar så småningen om!

Sen hade jag mina nya handskar från Höök, de som ska ge extra bra grepp... Tyglarna bara gled ur händerna på mig! Sen att det beror lite på att Donatello blir så himla stark i hoppningen är väl något som har med det att göra, men något supergrepp hade jag inte i vilket fall. Dessutom så hade de spruckit i en söm såg jag idag. Jag har bara använt dem några gånger. De var INTE värde sina 149 kronor!

Jag är överlag nöjd med dagen, extra stolt är jag över att Donatello har blivit så himla lätt att hantera under den senaste tiden! Inte alls så bufflig längre! Och sen att han går att lasta själv är det bästa som hänt!

Till sist, jag undrar om jag inte den anonyma personen skulle kunna ta och höra av sig? Hen verkar så himla bra med hästar och kanske skulle kunna hjälpa mig med att rida ihop Donatello så att vi kan hoppa ordentligt? Kanske kan få en privatlektion av henom? (:

1 kommentar:

  1. Åh kul med hoppträning! Han är inte så lätt att hoppa, släpper man för mycket blir det rejs, tar man för mycket och stör blir det pannkaka och han stannar eller river... Ni är så fina ihop! Någon som hört av sig ang annonsen?

    Tänkte fråga vart du köpte din dressyrsadel? Jag är på jakt efter en sån, vad har du för stl? Kramar

    SvaraRadera