torsdag 12 april 2012

Min åsikt om hästraser


Eftersom att jag fick kommentaren om att Donatello är en "missbildad korsning som ingen vill ha" så fick jag inspiration till en ny kategori "Min åsikt" och idag handlar det om hästraser.

Till att börja med så finns det oändligt många hästraser som är avlade till olika saker, en nordsvensk är till exempel inte gjord för att hoppa banor i globen utan är främst framavlad för bruksjobb som att dra timmer eller plöja åkrar och så vidare. Ett arabiskt fullblod skulle aldrig kunna göra samma uppgifter utan den är väl främst avlad till att vara uthållig och passar bra som distanshäst.

Donatello är inte framavlad för att varken gå 1,10banor eller grand prix dressyr. Han fungerar bra som en allroundhäst, vi kommer aldrig att rida något världsmästerskap men det var inte heller därför jag köpte honom. Jag köpte honom för att jag ville ha en häst att ha kul med, träna och rida clear rounder med. Och vadå "som ingen vill ha"? Just nu ligger han ute på annons och jag har fått flera svar från människor som är intresserade. Det var en som frågade om vi kunde byta och hon hade en häst som hoppade banor på 1.10, löshoppades på 1.30 och fungerade bra i dressyren. Alltså hade hon en häst som presterar bättre än Donatelloi hoppning och dressyr men ville ändå byta den mot min "missbildade korsning"? Så jo, det finns folk som vill ha honom. Ville bara få det sagt och också att jag älskar min häst.

Jag skulle vilja säga att alla hästar är lika mycket värda, speciellt om de används till det de är skapta för. Ett fem år gammalt barn skulle inte ha någon nytta av en häst som Briar utan skulle behöva en ponny till exempel en shettis. Jan Brink där emot skulle inte kunna rida på en shettis och vinna några priser. Alla hästar har en plats som är rätt för dem. Sen säger jag inte att alla hästar som är avlade för travet nödvändigtvis måste springa runt på en bana, de passar som ridhästar också, beroende lite på olika omständigheter dock.

Jag lärde mig rida på en ridskola där alla hästar var lika mycket värda och där fanns/finns det allt ifrån ponnys, kallblod, halvblod, travare, korsningar och så vidare. Det spelade ingen roll om man red på en fjording eller ett halvblod, alla var med på samma lektioner. Så vill jag att det ska vara! Inte som på en annan ridskola jag gick på där det bara var "fina" hästar. Så länge en häst klarar av jobbet så spelar det ingen roll.

Åh jag undrar om någon verkligen kommer att orka läsa mina åsiktsinlägg? Jag tror inte att resten kommer att bli speciellt mycket kortare... Det var nog en elak kommentar jag behövde idag för jag hade ingen aning om vad jag skulle blogga om, men det här gav mig inspiration!

1 kommentar: