söndag 27 maj 2012

Dressyrtävling LC:2

Idag var det första gången jag startade en LC:2 med Donatello och mitt mål var att få över 50% och det lyckades vi med! Vi fick 58,5% och jag är helt okej nöjd över det. Själva ritten kunde gått bättre med tanke på att framridningen kändes kanon men jag antar att jag blev lite nervös . Jag är förvånad att galoppen kändes så bra som den gjorde, fick till och med en sjua  på en av galoppvolterna! Dock fick jag två stycken fyror och det var på avbrotten från galopp till trav på diagonalen. Det visste jag dock att det är något vi inte klarar av riktigt än, speciellt inte på rakt spår, när man bryter av på volten så håller han formen lättare.

Jag fick en åtta på den fria skritten, en sjua på galoppen, en femma på en av travvolterna(förböjd, tappar energi), två fyror på avbrotten från galopp och sen var det resten sexor. Kommentaren från domaren var "Trevlig häst. Behöver bli mer energisk i sin bjudning och bära sin form mer mellan skänklar och hand. Du sitter fint men behöver bli effektivt och få bättre respons för hjälperna. Var försiktigt med handen i avbrott. Lycka till"

Allt detta vet jag att jag behöver öva på och att få bättre respons ligger nog som prio ett just nu, sen får vi ta tag i formen ordentligt även om vi jobbar på den vid varje pass. Energin behöver jobbas lite mer på, även om den är mycket bättre när vi inte tävlar. Jag behöver hitta ett sätt att få fram den på tävlingsbanan också. Kul i alla fall att få något positivt om min sits i alla fall. På nästa dressyrtävling(26/8) är mitt mål att få över 63% och att eventuellt starta i LB och satsa på minst 50%, det är kul att ha något att öva till! Nu blir det bilder från dagen.
Segerpussen! Min överkropp ser ut att vara hälften så kort som den är bara för att jag böjer mig, haha! När vi kom hem igen så släppte vi Donatello och Sivan i en alldeles ny gräshage och de blev de lyckligaste hästarna i världen.

1 kommentar:

  1. Skoj med tävling :D Längtar tills jag kommer ut igen.
    Vad är han för ras? Fjordkorsning?

    SvaraRadera