fredag 25 maj 2012

Kvällens träning

Hade inte vart så opepp på väldigt länge som jag var innan träningen idag. Dels låg jag med migrän hela eftermiddagen, sov på soffan i två timmar och sen var det nästan borta och dels så gick det så himla dåligt när jag red sist. Sen fick jag reda på att vi skulle rida på en äng istället för i paddocken eller manegen och med mitt redan dåliga humör så såg jag inget positivt med det och ville hellre stanna hemma. En jävla surpuppa var jag!

Sen när vi väl var framme vid ängen efter ca 15 minuters skritt så fick vi värma lite själva och då kändes allting lite bättre, han ställde igenom helt okej i båda varven jämfört med i onsdags. Idag hade jag gramanen för att det har gått så dåligt när jag inte haft den, men den kunde hänga löst nästan hela tiden! Det går alltid bättre när jag har gramanen, även om jag inte använder den.Min tränare frågade om det var mentalt och jag tror att det säkert kan vara så. Det känns säkrare att ha den där, men sen känns det också som att Donatello vet precis när den är där och när den inte är där.. Aja, mitt humör ändrades och det blev genast mycket roligare.

Vi övade i vilket fall mycket på traven idag och utnyttjade det faktum att ängen sluttade. Vi travade runt hela ängen och i nedförsbacken skulle vi trava långsamt i eftergift så att de trampade under sig tack vare sluttningen. I början var det svårt, det gick för fort och han lyssnade inte på mina förhållningar. När jag väl hade fått ordning på det och när jag fick igenom ställningen så gick han jättefint, det var ofta då jag inte ens behövde ta en förhållning. Efter nedförsbacken var det plant en liten bit innan det började gå uppför igen, där kunde man gå från trepunktssitsen till att rida lätt och sedan successivt öka farten uppåt till en ökad trav för att sedan minska traven när nedförsbacken kom igen och då inte genom att ta förhållningar utan istället bara sluta driva och eventuellt höja innerhanden något.

Det var ett riktigt roligt ridpass! I slutet kunde man avsluta med galopp om man ville och jag tog en i båda varven, fortfarande med gramanen ganska lös och det gick okej! Jag ska inte säga att det gick jättebra, men han drog ialla fall inte upp huvudet och lekte stjärnkikare.. 

Jag får sluta vara så negativ tror jag.. Det blev ju bra ändå liksom! Positiva tankar tills på söndag då tävlingen är!

1 kommentar:

  1. Ja, det såg riktigt trevligt ut och det klart du ska vara positiv!

    SvaraRadera